JAK WYBRAĆ SZKOŁĘ JĘZYKOWĄ?


Poziom nauczania języków obcych w szkołach publicznych często jest bardzo niski. Zajęcia nie wystarczają do opanowania języka obcego w stopniu komunikatywnym. Oczywiście nie mówię tu o wszystkich szkołach, lecz w tych mających gorszą opinię naprawdę tak jest. Uczniom pozostaje kilka rozwiązań - samodzielna nauka, korepetycje, albo szkoła językowe. Szkoła językowa pozornie wydaje się najlepszym rozwiązaniem - jest taniej niż na korepetycjach, program nauczania jest bardziej rozbudowany niż w szkole, a reklamy kuszą obietnicami zdanych egzaminów. Niestety, nie zawsze jest tak dobrze.

W ostatnich latach szkoły językowe wyrastają jak grzyby po deszczu. Chętnych do nauki języków światowych jest mnóstwo, ale szkoły językowe oferują również języki mniej popularne. Moja przygoda z nauką w szkole językowej trwała bardzo krótko - półtora semestru i był to czas całkowicie stracony. Miałem po prostu pecha. Uczyłem się w renomowanej szkole, mającej bardzo dobrą opinię. Słuchacze w większości grup byli zadowoleni. Jednak były grupy, które całkowicie zniechęciły się do tej szkoły.

Nauczony doświadczeniem przedstawię wam kilka wskazówek, które pomogą wam dokonać wyboru odpowiedniej szkoły językowej. Musicie pamiętać, że nigdy nie macie stuprocentowej pewności właściwego wyboru.



1. OPINIA O SZKOLE

Wybierając szkołę językową, należy wziąć pod uwagę jak długo działa dana szkoła oraz zasięgnąć opinii od słuchaczy wyrażanych na forach internetowych, a w mniejszych miastach pocztą pantoflową. Jeżeli jakaś szkoła językowa reklamuje się tym, że jest polecana przez jakąś gwiazdę, unikałbym jej jak ognia. Powyższe metody wyboru szkoły mogą być krzywdzące dla nowo powstałych szkół prowadzonych przez pasjonatów, ale bądźmy szczerzy - szkoły prowadzone przez pasjonatów trafiają się bardzo rzadko. W dużej części szkoły językowe są nastawione na jak najwyższy zarobek.

2. ZAPLECZE SZKOŁY

Warto wybrać się do szkoły osobiście, aby przekonać się na własne oczy, w jakich warunkach prowadzone będą zajęcia. O szkole bardzo dużo mówią dwie rzeczy - obsługa oraz... toalety. Dużo szkół powstaje w lokalach nieprzystosowanych do tego typu działalności. Co z tego, że szkoła będzie oferowała różne interesujące kursy, skoro będą się one odbywały w ciemnych pomieszczeniach wyposażonych w stare, niewygodne krzesła i ławki, korytarze będą wyglądały niczym z horroru, a słuchacze nie będą mogli skorzystać z przyzwoitych toalet?

Dobra szkoła językowa powinna mieć także szerokie zaplecze - dobrze wyposażoną bibliotekę z czytelnią. Dużą zaletą jest możliwość indywidualnych konsultacji z lektorem w wyznaczonych godzinach oraz możliwość dostosowania planu zajęć do potrzeb słuchaczy. Spotkałem się ze szkołami, które świetnie rozwiązywały ten problem. Tak naprawdę jednak szkoły językowe rzadko mają własną bibliotekę z czytelnią, nie mówiąc o indywidualnych konsultacjach z lektorem.

3. CENA

Cena odgrywa bardzo dużą rolę przy wyborze szkoły językowej, lecz bywa także najbardziej mylącym czynnikiem. Podstawowa zasada brzmi: nie za tanio, nie za drogo. Najlepiej wybrać szkołę językową oferującą kursy w średnich cenach. W dobrych szkołach językowych w cenie kursu zawarte są materiały do nauki: podręczniki, słowniki, testy, materiały dodatkowe.

Dużo szkół wymaga uiszczenia opłaty za cały kurs już na początku semestru teoretycznie bez możliwości zwrotu niewykorzystanej kwoty, jeżeli zrezygnujemy w trakcie kursu. Tak naprawdę prawo do zwrotu mamy zawsze i należy się tego trzymać. Pytanie tylko, czy komukolwiek chce się toczyć długie, wielomiesięczne boje np. o 200 złotych? Wielu sobie odpuszcza, co skrzętnie wykorzystują właściciele szkół.

4. LEKTORZY

Lektorzy to bardzo ważne ogniwo w skutecznej nauce języka obcego - dobry lektor potrafi zachęcić do nauki, zainteresować przerabianym materiałem oraz zapracować sobie na szacunek słuchaczy, natomiast kiepski lektor nie tylko niczego nie nauczy, lecz także na długo zniechęci do języka. Niestety, w szkołach językowych często zatrudnia się osoby z łapanki - studentów bez dyplomu i certyfikatu na umowach śmieciowych, osoby powracające zza granicy znające język, lecz nie mające pojęcia o nauczaniu oraz rodowitych Anglików z zawodem np. mechanika.

Przed wyborem szkoły językowej koniecznie należy poprosić o listę lektorów wraz z kwalifikacjami, dyplomami itp. oraz popytać wśród znajomych o ich podejście do słuchaczy.

W dobrej szkole językowej lektorów powinien nadzorować metodyk - w rzeczywistości często to fikcja. Liczy się tylko zysk.

5. METODY NAUKI

Metody nauki w dużym stopniu zależą od konkretnych ludzi. Inne metody powinny być stosowane wobec osób dorosłych, inne wobec dzieci. To teoria. Podczas nauki na renomowanym uniwersytecie na kierunku filologicznym zauważyłem, że studentkom bardziej odpowiada nauka poprzez zabawę - rysunki, wycinanki, prezentacje, co zupełnie nie odpowiadało mężczyznom. Natomiast kiedy chodziłem na zajęcia w szkole językowej z osobami dorosłymi - praca w parach, rysunki, malowanki nie odpowiadały nikomu i grupa szybko się wykruszyła. Dużo zależy od konkretnej grupy. Osobiście preferuję intensywną naukę, kompetentnego, wymagającego nauczyciela i nacisk na słownictwo. Inni wolą gramatykę, zabawę i niskie wymagania. Szkoły językowe muszą wyjść naprzeciw wymaganiom wszystkich, a czasami nie da dopasować metody tak, aby wszyscy byli zadowoleni.

Moim zdaniem w szkołach językowych proporcje powinny być następujące 50% - konwersacja, 30% - poszerzanie słownictwa, 20% - gramatyka.

Ważny jest też wybór odpowiedniego poziomu zaawansowania. W szkołach językowych często rozwiązuje się testy mające zakwalifikować uczestnika do odpowiedniej grupy. Testy jednak z reguły nastawione są na gramatykę i nie zawsze są miarodajne.

6. LICZBA OSÓB W GRUPIE

Liczba osób w grupie to kolejne kryterium, o którym należy pamiętać wybierając szkołę językową. Moim zdaniem idealna grupa to 6 osób, a nie więcej niż 10. Teoretycznie im mniej osób, tym lepiej, bowiem przez więcej czasu będziemy rozmawiać z lektorem. Z drugiej strony 3-4 osoby to zdecydowanie za mało - ktoś zachoruje, komuś innemu coś wypadnie i na zajęcia mogą przyjść np. dwie osoby. To demotywuje lektora.

PODSUMOWANIE

Na wybór odpowiedniej szkoły językowej należy poświęcić dużo czasu. Powyżej zamieściłem najważniejsze wskazówki, które i tak nie dają gwarancji właściwego wyboru. W artykule napisałem szereg krytycznych uwag na temat szkół językowych, lecz jest i druga strona medalu - dużo osób ma nierealne wymagania w stosunku do lektorów. Ludzie oczekują, że uczęszczając do szkoły nauczą się języka w krótkim czasie bez żadnego wysiłku - na to nie ma szans bez względu na cenę kursu. Sukces to przede wszystkim efekt wspólnego, intensywnego wysiłku dwóch stron - lektora i słuchacza.

Jednocześnie warto podkreślić, że nawet najlepiej zapowiadający się kurs może się okazać kompletną klapą. Ja uczęszczałem do szkoły językowej działającej przy Wydziale Filologii renomowanej czeskiej uczelni. Z pozoru wszystko wyglądało świetnie, lecz zajęcia prowadziła absolwentka anglistyki, która zupełnie nie nadawała się na nauczycielkę i widać było, że nie chce jej się uczyć. Przez całe zajęcia spoglądała na zegarek, słuchaczy traktowała z góry, zajęcia były bardzo schematyczne, monotonne, a większą część zajęć stanowiła praca w parach, czy ćwiczenia dobre dla dzieci. Przez półtora semestru nauki liczba nowych słówek, które poznałem podczas kursu to może 10-15. Początkowo w grupie było 12 osób, kiedy ja rezygnowałem, już tylko 5. Krótko mówiąc - były to pieniądze wyrzucone w błoto.